BLOG - Tips voor een succesvol laatste kwartaal

Het werven en behouden van klanten

op
BLOG - Tips voor een succesvol laatste kwartaal afbeelding

Tips voor een succesvol laatste kwartaal

Het laatste kwartaal van het jaar breekt bijna aan; de laatste 3 maanden van het jaar 2020. Je wilt het jaar natuurlijk afsluiten met goede cijfers en tevreden klanten. Maar hoe werf je nieuwe klanten en behaal je je omzet doelen? Hoe zorg je dat je klanten bij je (blijven) kopen? Dit zijn vragen waar elke zelfstandig ondernemer zo nu en dan mee kampt. In deze blog voorzien we jou van een aantal adviezen waar je hopelijk mee aan de slag kunt om nieuwe klanten te werven en je bestaande klanten te behouden.

Klantenservice

KLANTENBESTAND

 

Allereerst wil ik het in deze blog hebben over het gebruik van een klantenbestand. Wanneer mensen staan ingeschreven in jouw klantenbestand kun je hen bijvoorbeeld door middel van e-mails op de hoogte houden van nieuwe collecties of acties. Wanneer je een fysieke winkel hebt kun je klanten eenvoudig benaderen tijdens het afrekenen en vragen of zij interesse hebben om zich in te schrijven in je klantenbestand en hen wijzen op de voordelen. De voordelen zijn natuurlijk bij elk bedrijf verschillend. Zo kun je je klantenbestand op de hoogte houden van nieuwe collecties, maar kun je ze ook de op de hoogte houden van acties of zelfs standaard belonen met een bepaalde korting. Een andere optie is om een spaarsysteem te ontwikkelen, waardoor klanten naarmate ze meer geld uitgeven bij jou worden beloond met speciale extra’s. Online is het lastiger om mensen hier enthousiast voor te maken, maar zeker niet onmogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld klanten een korting aanbieden op hun volgende aankoop wanneer ze zich inschrijven in je klantenbestand. Door zoveel mogelijk mensen in je klantenbestand in te schrijven heb je veel kostbare informatie in handen. Zo heb je allereerst natuurlijk allemaal mensen bij elkaar die je kunt aanspreken die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Maar daarnaast krijg je ook een beter beeld van jouw klanten. Zo kun je je klanten tijdens het inschrijven bijvoorbeeld om hun postcode en geboortedatum vragen. Door deze informatie krijg jij meer inzicht over waar jouw klanten voornamelijk wonen én welke leeftijd jouw producten interessant vindt. Met deze informatie kun je vervolgens weer aan de slag. 



Nieuwe collectie met prachtige zoetwaterparels!

SOCIAL MEDIA

 

Instagram bedrijf tips

Een andere manier om klanten aan je te binden is om social media kanalen in te zetten als marketing tool. Het is een manier om verbinding te maken met (potentiële) klanten en ook een handige manier om feedback van je klanten te ontvangen. Zo kun je via social media nieuwe klanten vinden door bijvoorbeeld gebruik te maken van bepaalde hashtags. Door goede hashtags te gebruiken op Instagram die toepasselijk zijn op jouw producten en/of bedrijf zullen de juiste mensen jou vinden. Een andere manier om nieuwe klanten te vinden is om betaalde advertenties te plaatsen op je social media kanalen. Door dit bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en/of Pinterest te gebruiken zul je merken dat je posts veel meer getoond worden op deze kanalen en dat veel meer mensen je bedrijf zullen tegenkomen op social media. Het is belangrijk om goed op te letten bij het maken van je advertentie. Je kunt namelijk wanneer je gaat adverteren je op een specifieke doelgroep richten die jou interessant vindt.

 

 

Onderdelen

Vaak posten op je social media kanalen is essentieel. Hoe vaker je post, hoe beter dit is voor jouw online zichtbaarheid. Wanneer je regelmatig post zullen de social media kanalen jou ook vaker tonen aan jouw potentiële klanten. Dit betekent echter niet dat je dan maar moet gaan ‘posten om te posten’. Het is heel belangrijk dat wanneer je post dit zinvolle posts zijn. Dus bijvoorbeeld met nieuwe artikelen of leuke acties. Vind je het lastig om elke dag opnieuw een goede post te maken? Plan vooruit. Je kunt op Facebook en Instagram heel gemakkelijk vooruit plannen. Door bijvoorbeeld eens per week al je posts voor de week klaar te zetten zul je merken dat dit je veel makkelijker af zal gaan. Probeer om deze reden acties en nieuwe inkopen dan ook goed in te plannen. Zijn er én geen nieuwe artikelen om te promoten én geen acties om te verkondigen aan je klanten? Wees creatief. Probeer je klanten op deze dagen bijvoorbeeld te inspireren hoe zij jouw artikelen kunnen stylen/combineren of benut deze dagen om jouw klanten een kijkje achter de schermen te geven of stel je klanten via social media een vraag waarbij zij jou feedback geven over je huidige collecties. Dit kan door een foto te plaatsen, maar het is nog leuker om een video te maken voor je klanten, zodat zij meer gevoel krijgen bij jouw bedrijf. Leg bijvoorbeeld op camera uit hoe je een bepaald sieraad maakt of geef ze een uniek kijkje achter de schermen. Je wil als het ware je klanten een soort ‘fan’ laten worden van jouw bedrijf. En dit soort extraatjes op video helpen daar heel goed bij!

 

BLOG - Tips voor een succesvol laatste kwartaal afbeelding

Tot slot kun je ook gebruik maken van ‘Facebook shopping’. Hierbij voeg je een tabblad toe aan je bedrijfspagina waar je vervolgens artikelen op toont waar je klanten direct op kunnen klikken om deze items aan te schaffen. Deze ‘shopping section’ is perfect voor het bereiken van klanten via Facebook. Zorg ervoor dat je goede kwalitatieve foto’s maakt van je producten die je vervolgens upload met een passende omschrijving. Je kunt zelfs hele collecties aanbieden op deze manier. Bepaalde artikelen kun je op deze manier perfect onder de aandacht brengen.

Onderdelen

ACTIES

 

Marketing tips bedrijf

Wanneer je nieuwe klanten eenmaal een eerste bestelling bij je hebben geplaatst komt de volgende uitdaging om hen weer opnieuw een bestelling te laten plaatsen. Een manier om dit te bereiken is om bijvoorbeeld een actie te organiseren. Dit kan van alles zijn, zoals bijvoorbeeld een korting geven aan je klanten, of een bepaalde uitverkoop organiseren waarin je oudere collecties opruimt. Een andere optie is om bijvoorbeeld DIY pakketten te verkopen voor een aantrekkelijke prijs. Zo kun je pakketten samenstellen en verkopen aan je klanten met verschillende onderdelen erin waarmee je klanten zelf een sieraad kunnen maken. Een andere optie is om bijvoorbeeld een speciale klantenavond te organiseren. Hierbij kunnen je klanten zich bijvoorbeeld inschrijven om op deze avond langs te komen om een unieke preview te shoppen van jouw nieuwste collectie. Op deze avond kun je je klanten extra in de watten leggen door bijvoorbeeld gezellige hapjes en drankjes en bijvoorbeeld styling advies. Vind je zulke avonden heel leuk om te plannen en organiseren? Denk er dan ook eens over na om bijvoorbeeld workshops te organiseren. Tijdens deze workshops kun je natuurlijk je klanten extra informatie geven over het maken van sieraden, maar kun je hen na de workshop bijvoorbeeld ook nog uitnodigen om een kijkje te nemen naar jouw collecties en wie weet kun je zo nog weer extra verkopen aan deze klanten. Omdat je natuurlijk ook al geld vraagt voor de workshops zou je eventueel kunnen overwegen om bijvoorbeeld de mensen die de workshop gedaan hebben met een bepaalde korting te laten shoppen. Op deze manier stimuleer je je klanten extra om geld uit te geven.



WINTER / KERST ARTIKELEN

FEESTDAGEN

 

De allerdrukste periode van het jaar komt er ook weer aan en het is dan ook zaak om goed voorbereid te zijn. Begin op tijd om na te denken hoe jij zoveel mogelijk gaat verkopen in en rondom de decembermaand. Het is natuurlijk essentieel dat je genoeg producten op voorraad hebt, zodat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen tijdens deze commerciële tijd. Denk hierbij ook na over wat je inkoopt voor de feestdagen. Verder is het ook leuk om je klanten extra te stimuleren om te verkopen door een leuke actie. Zo kun je bijvoorbeeld in de feestperiode je klanten aanbieden elke bestelling in een feestelijke verpakking te laten ontvangen, gratis of voor een kleine meerprijs. Een andere optie is om een handgeschreven kaartje mee te geven waarin je je klant veel plezier wenst met de aankoop. Je kunt ook je klanten een unieke cadeauservice aanbieden door hun gekochte cadeau voor de feestdagen direct naar het adres van degene waar het cadeau voor is te versturen. Tot slot is het natuurlijk ook mogelijk om je klanten te verrassen met een give-away in de decembermaand. Dit kan natuurlijk bij elke bestelling in een bepaalde periode worden meegegeven, maar je kunt je klanten ook stimuleren door de give-away alleen maar mee te sturen vanaf een bepaald bestedingsbedrag. Op deze manier stimuleer je je klanten niet alleen om een bestelling te plaatsen, maar ook nog eens om aan een bepaald bedrag te komen. 

 

Veel succes!

BLOG - Tips voor een succesvol laatste kwartaal afbeelding
Terug naar overzicht